Idag är det den 20:e Januari och klockan har passerat fyran och är på väg till femman..

Angående Hostel-förfrågan...jag ska bo på ett hostel i Berlin och känner nu mig ännu räddare efter en kommentar till förra inlägget..nog om det, nu till dagens feta schyssta ämne och en av livets absolut stora frågor...

VAD ÄR EGENTLIGEN JÄST???

jag gillar att baka och inte av den anledningen för att resultatet blir gott eller att det är speciellt kul att stå och röra ihop en massa prylar i en bunke utan helt enkelt därför att man tillsätter jäst och att det då händer någonting med de andra ingredienserna...

Jäst är helt enkelt ett levnadssätt för svampar.
Svamparna lever alltså i jäst liksom man kan leva i kollektiv som jag eller ah leva på andra sätt antar jag.

Jästsvampen förbrukar socker och avger koldioxid och vatten som två av tre huvudsakliga biprodukter. När tillgången till syre runt svampen tar slut så avger den istället för vatten sin tredje huvudsakliga biprodukt, etanol. Koldioxiden är det som lyfter degen vid bakning av bröd.

Ett tips för att testa om degen är färdigjäst gör ett hål i degen tänd en tändsticka och sänk ner.
 Om tändstickan slocknar är degen färdigjäst om den fortfarande brinner får du vänta lite ytterligare med jäsningen!


Be my JÄST!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0